Lancement Proton-M / Yamal-402 - 8 décembre 2012

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Et pendant ce temps là le satellite à été remisaux mains de Gazprom Space Systems à la date prévue le 8 janvier 2013.

10/01/2013
"Yamal-402" left to the customer

Satellite "Yamal-402", manufactured by the French company Thales Alenia Space for the "Gazprom Space Systems' (SCS), has successfully passed the orbital flight tests and is now fully under the control of Russian specialists ComNews reports referring to the press service of Thales Alenia Space. "Yamal-402" is now located at 54.9 degrees. E, was successfully flight-tested and ready to go.

"On January 8, 2013 satellite" Yamal-402 "is completely under the control of specialists GCS. Flight tests of the satellite were successful - all systems are checked and tested" - confirmed in a conversation with a reporter ComNews Deputy Director of Marketing and Business Planning GCS Igor Kot.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/4271/

patchfree

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Plutôt une bonne nouvelle que cette récupération du satellite.

Ce qu'on attend c'est une conclusion définitive sur l e dysfonctionnement du Briz-M (la turbo-pompe défaillante c'est confirmé ?).
Et que la chaine de fabrication soit enfin sécurisée pour que cet étage soit à nouveau considéré comme fiable. Visiblement c'est pas simple de remettre de l'ordre dans la maison :bounce1:
D'autant que certains responsables pourraient être les fournisseurs de matériel en amont (inconstance de la qualité des alliages, fiabilité douteuse des composants électroniques dans les conditions de l'espace, etc ...)
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montmein69 a écrit:Plutôt une bonne nouvelle que cette récupération du satellite.

Ce qu'on attend c'est une conclusion définitive sur l e dysfonctionnement du Briz-M (la turbo-pompe défaillante c'est confirmé ?).
Et que la chaine de fabrication soit enfin sécurisée pour que cet étage soit à nouveau considéré comme fiable. Visiblement c'est pas simple de remettre de l'ordre dans la maison :bounce1:
D'autant que certains responsables pourraient être les fournisseurs de matériel en amont (inconstance de la qualité des alliages, fiabilité douteuse des composants électroniques dans les conditions de l'espace, etc ...)

Non pas de nouvelles: les conclusions devaient être fournies avant la fin de l'année 2012 mais rien n'est venu. En Russie les 10 premiers jours de l'année sont des vacances donc ça repousse sans doute d'autant la publication (ou l'établissement) des conclusions.

Dans son message de fin d'année le nouveau directeur de Khrunitchev, Seliverstov, a parlé d'une année 2012 très difficile... Effectivement. En même temps ils ont vu leur fusée Angara devenir la mieux placée pour prendre sa place à Vostochny à côté de la Soyouz, donc il y a de l'espoir...
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Ca y est la comission a terminé son travail. Mais les résultats ne sont pas encore publics car le texte est soumis à l'approbation de Khrunitchev concernant les secrets d'état. Néanmoins on ne devrait pas tarder à connaître la raison du dysfonctionnement du Briz-M.

01/12/2013 Completed determine the causes of an emergency in the derivation of the orbit satellite "Yamal-402"

Interdepartmental committee responsible for investigating the causes of abnormal operation booster "Briz-M" for satellites to the orbit of "Yamal-402", has completed its work, the company International Launch Services (ILS).

The Commission submitted its report to the Centre Khrunichev specialists acting developer and manufacturer of boosters such as "Breeze-M". After the Russian side checks the text of the report for the state secret, it will be forwarded to the ILS, the report says.

Launch rocket "Proton-M" with the upper stage "Briz-M" and the satellite "Yamal-402" was held on the night of December 9 from the Baikonur Cosmodrome. The satellite failed to cleanly bring to geosynchronous transfer orbit because the booster worked for four minutes less than the set time. With its own power "Yamal" satellite in four stages dovyveli into geostationary orbit, it has passed inspection and is ready for use, according to RIA Novosti.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/4292/
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Les vols Proton-Briz M vont reprendre à la fin du premier trimestre 2013 ou au début du second après la mise en place de mesures d'amélioration de la qualité. Cela demande aussi au moins 4 à 6 semaines pour inspecter les modules déjà fabriqués.

01/11/2013 Start "Protons" resume before the end of the 1st quarter - source

Roscosmos commission responsible for investigating failure booster "Briz-M" for satellites to the orbit of "Yamal-402", has developed a series of measures to improve the reliability of the "breeze", said the agency "Interfax-Kazakhstan" a source at the Baikonur Cosmodrome.

According to the source, the implementation of these measures require additional inspection and testing of individual elements and components of the upper stage, and it may require four to six weeks.

"Work on the preparation of rockets" Proton-M "and boosters" Briz-M "for launch will resume only after the implementation of the observations and recommendations in this regard, missile launching" Proton "from Baikonur could be resumed only at the end of the first, and perhaps be early in the second quarter of 2013, "- he said.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/4287/
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Il faudra encore attendre un peu pour connaître les causes de la défaillance parce qu'il faut de plus que la FROB examine les résultats de la commission d'enquête elle-même. Cette FROB commencera son examen le 30 janvier. Donc encore quelques semaines... à moins que des fuites d'ici là nous procurent l'essntiel du rapport plus tôt.

International Launch Services (ILS) has formed a Failure Review Oversight Board (FROB) which will review the Commission’s final report and corrective action plan, in accordance with U.S. and Russian government export control regulations. The FROB will begin in Moscow on January 30thand consists of ILS customers, industry subject experts, and insurance industry representatives. The FROB will provide an independent review of the investigation, root cause and corrective actions required prior to return to commercial flight. After the conclusion of the FROB, the FROB report will be briefed to ILS customers and the launch insurance industry.

http://www.ilslaunch.com/newsroom/news-releases/roscosmos-management-releases-investigative-commissions-report
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Avec une reprise prévisible des vols au mieux, pas avant le début du second trimestre 2013, les clients d'ILS vont "tordre le nez".
Y-a t'il dans les contrats des clauses de report "coopératifs" vers d'autres lanceurs ? (Sea Launch, Land Launch, Arianespace ?)
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montmein69 a écrit:Avec une reprise prévisible des vols au mieux, pas avant le début du second trimestre 2013, les clients d'ILS vont "tordre le nez".
Y-a t'il dans les contrats des clauses de report "coopératifs" vers d'autres lanceurs ? (Sea Launch, Land Launch, Arianespace ?)

Aucune idée... 🇳🇴
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Et bien voilà on sait désormais à quoi est dû le problème avec le Briz-M grâce à des "fuites" dans l'industrie russes qui indiquent clairement la cause:
L'exposition prolongée au soleil entre les 3ème et 4ème allumages a affecté la viscosoté du carburant et provoqué un phénomène de cavitation lors du 4ème fonctionnement, phénomène qui a conduit à la rupture d'un roulement dans le moteur et d'une ligne d'alimentation. Pour résoudre le problème les ingénieurs proposent d'augmenter la pressurisation du système d'alimentation et de prévoir plus de temps lors des périodes d'attente pour refroidir le carburant.

Voilà qui est clair.

Je me souviens qu'un problème était déjà survenu il y a quelques années où on avait eu la rupture d'une ligne de carburant lors d'une période prolongée de fonctionnement (qu'avait nécessité la particularité de la mission). A cette époque, cela avait été attribué à des vibrations durant un temps excessif. Peut-être était-ce déjà le même problème...

Il va finir par être fiable ce Briz-M!... 🇳🇴

In the meantime, industry sources posting on the web forum of the Novosti Kosmonavtiki magazine, reported that a prolonged expose to the sunlight between the third and fourth firing of the Briz-M's engine affected viscosity of the propellant and caused cavitation during the fourth firing. As a result, a ball-bearing assembly in the engine broke and a the propellant line was cut off, leading to a premature shutdown of the engine. To correct the problem, engineers planned to increase the amount of pressurization in the propellant system of the rocket stage and to schedule coasting periods between engine firings to give more time for the cooling off of the propellant

http://www.russianspaceweb.com/proton_yamal402.html#outcome
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patchfree a écrit: affecté la viscosoté du carburant et provoqué un phénomène de cavitation lors du 4ème fonctionnement

un probleme d'homogeneïté de la viscosité du carburant, en sorte ?

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La cavitation, c'est lorsqu'un problème de pression survient dans la canalisation d'alimentation et que le carburant passe de l'état liquide à l'état gazeux.
C'est "mortel" pour la pompe qui se retrouve à tourner à des milliers de tours par min "dans le vide" (de carburant) ... le rotor se met en sur-régime et généralement le rotor est détruit et ses débris font exploser la pompe.

On peut raisonnablement se poser des questions d'abord sur le contrôle de température des ergols dans les réservoirs puis dans les tuyauteries du circuit ... et ensuite sur la possibilité (ou pas) d'avoir une protection contre les rayons du Soleil (car cette exposition ne doit pas pouvoir être gérée par exemple par une rotation alternant exposition au soleil puis au vide spatial ?)
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montmein69 a écrit:La cavitation, c'est lorsqu'un problème de pression survient dans la canalisation d'alimentation et que le carburant passe de l'état liquide à l'état gazeux.

merci montmein69, c'est plus clair :D

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Sogaz (société d'assurance) va payer pour la durée de vie moins longue de Yamal-402.

01/24/2013 "SOGAZ" will pay for the "Yamal-402"

Insurance company "SOGAZ" compensate damage caused by problems with the output of the Russian satellite "Yamal-402" into orbit. The extent of damage will be calculated at the end of January.
As the reporter ComNews spokesman "SOGAZ" insured event occurred under the insurance contract with OAO "Gazprom Space Systems' (SCS). "We are currently working to establish the circumstances of the event and clarify the extent of damage," - said the source.
In turn, the director of claims settlement, Vladimir Kozlov, explained that working meetings were held with representatives of the insured and the insurance broker. "They discussed issues related to the current situation with the testing and acceptance of the satellite, determine the cause of the anomaly, made a preliminary calculation of the service life of the insured to reduce the spacecraft, the procedure for further action to settle the loss," - said Kozlov.
According to him, in the last days of January (approximately 28-30 numbers) will meet in Paris with foreign reinsurance partners. It will also be attended by representatives of the manufacturer of the spacecraft - the company Thales Alenia Space. During the meeting, "is scheduled to make a presentation on the current state of affairs, and to agree on a number of basic calculations, which later will be based determination of the amount of material damage," - said Vladimir Kozlov.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/4427/
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Le retour en service de la Proton sera pour le lancement d'un satellite mexicain (SatMex-8). Mais la date n'est pas encore arrêtée.

01/29/2013 First run of "Proton" after the emergency situation in December will be a Mexican satellite

The first after the emergency situation in the derivation of the orbit satellite "Yamal-402" launched a carrier rocket "Proton-M" will be with the Mexican telecommunications satellite SatMex-8, told RIA Novosti the Khrunichev Center (the manufacturer of rockets "Proton" and boosters "Breeze-M").

"The first in 2013 after the resumption of starts to" Proton "will go spacecraft SatMex-8, which failed to start in December 2012 due to a temporary embargo on missile launching this type in connection with the inter-ministerial committee. Might start" Proton "can be implemented by the end of February," - said the source.

http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/4487/
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Sur Nasaspaceflight, un mec parle du 15 Mars (post du 30/01)

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=30164.15
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Conclusions finales de la commmission d'enquête: un problème dans la turbopompe côté oxyène lors du démarrage de la 3ème période de fonctionnement du Briz-M a endommagé un roulement qui a cassé lors de la 4ème période mettant fin à celle-ci 4 minute trop tôt. Mais pourquoi il y a eu un problème ce n'est pas précisé... Reprise des lancements en mars avec le lancement du SatMex-8.

"a combination of adverse conditions which affected the operation of the Breeze M main engine during the startup of the 3rd burn" Cavitation?

INTERNATIONAL LAUNCH SERVICES (ILS) FAILURE REVIEW OVERSIGHT BOARD (FROB) CONCLUDES THE YAMAL 402 PROTON LAUNCH ANOMALY INVESTIGATON

February 12, 2013- The ILS Failure Review Oversight Board (FROB) concluded its review on February 7, concurring on the most probable root cause and the associated corrective action plan of the December 8, 2012 anomaly of the Yamal 402 Proton launch The FROB analyzed the findings and recommendations of the Russian working group, which included participation from experts from TsNIIMash (Central Scientific Research Institute of Machine Building), M.V. Keldysh Research Center and Khrunichev State Research and Space Production Center (Khrunichev).

The members of the FROB agreed with the findings of the Russian investigation that the most probable root cause of the failure was due to a combination of adverse conditions which affected the operation of the Breeze M main engine during the startup of the 3rd burn causing damage to a bearing on the oxidizer side of the turbo pump. This ultimately resulted in the failure of the bearing during the 4th burn and caused the 4th burn of the Breeze M to end about four minutes early, with subsequent separation of the spacecraft. The spacecraft, built by Thales Alenia Space for Russian satellite operator, Gazprom Space Systems, was successfully maneuvered to its orbital position and was declared fully operational on January 8th 2013 after completing its on orbit tests.

“My sincere appreciation goes out to our customers, insurance underwriters and independent subject matter experts for their thorough and diligent participation in the ILS FROB process. We thank our customers for their support as ILS Proton proceeds towards return to flight,” said ILS Vice President of Programs and Operations, John Palmé.

The ILS Proton return to flight mission will be the Satmex 8 satellite for Satélites Mexicanos, S.A. de C.V. (Satmex) next month. Scheduling of this mission and of the remainder of the ILS Proton near term manifest for 2013 is currently being determined.
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On avait évoqué un problème de cavitation. Ce qui cadrerait assez bien avec un sur-régime de la turbopompe et la destruction d'un roulement.
Si cela était lié à l'exposition du Breeze-M côté soleil et à une gazéification d'une partie de l'ergol avant l'admission dans la turbopompe .... je ne sais pas trop s'ils ont des solutions ?
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Pour conclure cet épisode voici la déclaration de ILS expliquant le problème qui est survenu: "The adverse thermal conditions were due to higher than previously recorded propellant temperatures at liftoff combined with higher than previously recorded thermal soak-back of engine heat to the Breeze M prior to the 3rd burn."

International Launch Services Issues Additional Details on the Yamal 402 Proton Launch Anomaly Cause and Corrective Actions

February 14, 2013 - International Launch Services (ILS) has issued additional details regarding the most probable root cause and corrective actions presented to the ILS Failure Review Oversight Board (FROB) concerning the Yamal 402 Proton launch anomaly which occurred on December 8, 2012.

The members of the FROB agreed with the findings of the Russian investigation that the most probable cause of the Yamal 402 Proton launch anomaly was due to a combination of adverse conditions which affected the operation of the Breeze M main engine during the startup of the 3rd burn.

The combination of adverse conditions were predominantly thermal in nature and affected the conditions at the oxidizer inlet line to the Breeze M main engine prior to the 3rd burn ignition and resulted in a large volume of oxidizer gas (rather than liquid oxidizer) at the engine inlet, exceeding the Breeze M main engine specifications. The volume of gas was ingested by the Breeze M turbopump at the start of the 3rd burn, leading to over-speed of the oxidizer turbopump bearing without the cooling normally supplied by liquid oxidizer. The over-speed damaged the bearing, which eventually led to the premature shutdown of the fourth burn. The adverse thermal conditions were due to higher than previously recorded propellant temperatures at liftoff combined with higher than previously recorded thermal soak-back of engine heat to the Breeze M prior to the 3rd burn.

Several corrective actions will be implemented, and include management of both satellite and Breeze M thermal requirements to ensure adequate margin to prevent future recurrence of this anomaly. No Breeze M hardware modifications are required.

The ILS Proton return to flight mission will be the Satmex 8 satellite for Satélites Mexicanos, S.A. de C.V. (Satmex) on March 27 (March 26 EDT) from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan. The corrective actions required by the FROB to prevent future recurrence of the anomaly have been started and are currently on schedule to support the new launch date. Scheduling of the remainder of the ILS Proton near term manifest for 2013 is currently being determined.
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patchfree a écrit:
International Launch Services Issues Additional Details on the Yamal 402 Proton Launch Anomaly Cause and Corrective Actions


The combination of adverse conditions were predominantly thermal in nature and affected the conditions at the oxidizer inlet line to the Breeze M main engine prior to the 3rd burn ignition and resulted in a large volume of oxidizer gas (rather than liquid oxidizer) at the engine inlet, exceeding the Breeze M main engine specifications.

Cela confirme la cavitation et lorsque le gaz est entré dans la turbopompe .... on a effectivement dépassé les" spécifications" (quelle tournure diplomatique pour dire que cela a pété 🤡)

Several corrective actions will be implemented, and include management of both satellite and Breeze M thermal requirements to ensure
adequate margin to prevent future recurrence of this anomaly. No Breeze M hardware modifications are required.
Le problème n'est donc pas dans la partie moteur proprement dite ... mais dans la partie alimentation (réservoir et tubulure).
Alors ... plus d'isolant thermique ? Meilleure rotation pour alterrner exposition au Soleil et à l'espace ???? Cela ne parait pas très complexe à réaliser.
Ce qui est finalement plus étonnant c'est que le problème ne se soit pas produit avant ? La complexité du trajet pour atteindre le GTO a ses inconvénients.
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