Technique de rentrée d'Apollo
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De rien.Apolloman a écrit:Oula y a des photos qui vont être sur mon site ;)Steph a écrit:J'ai pas la réponse mais ça m'a rappelé cette nouvelle de la NASA où les ingénieurs d'Orion sont allés voir comment faisaient les "anciens" ;)
http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/orion/umbilical_inspection.html
merci Steph
J'avais failli rapporter la nouvelle à l'époque, puis la flemme ... J'aurais peut-être dû ;)
Dernière édition par le Mar 26 Juin 2007 - 18:56, édité 1 fois
Invité- Invité
Apolloman a écrit:
cela va me prendre un certain temps por le retrouver :roll: , désoler
C'est pas grave ! C'est bien sympa de le dénicher à l'occasion, mais y'a pas le feu
Snoopy- Messages : 763
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Snoopy a écrit:Apolloman a écrit:
cela va me prendre un certain temps por le retrouver :roll: , désoler
C'est pas grave ! C'est bien sympa de le dénicher à l'occasion, mais y'a pas le feu
comme je l'ai dis ce que j'ai trouver je l'ais traduis ;)
Apolloman a écrit:
j'ai aussi le PDF, mais où??
cela va me prendre un certain temps por le retrouver :roll: , désoler
As-tu par hasard remis la main dessus, stpl ?
Snoopy- Messages : 763
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Snoopy a écrit:Apolloman a écrit:
j'ai aussi le PDF, mais où??
cela va me prendre un certain temps por le retrouver :roll: , désoler
As-tu par hasard remis la main dessus, stpl ?
Réponse ce soir.. 22h cela te vas :?:
Apolloman a écrit:
Réponse ce soir.. 22h cela te vas :?:
Même demain soir, c'est bien assez tôt, parce que je suis absent toute la journée demain. C'est bien sympa. Merci
Snoopy- Messages : 763
Inscrit le : 06/10/2005
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Bon il est 23:43 et je ne l'ais (toujours) pas retrouver :???: :???:
mais je ne m'avoue pas vaincu...
Le problème c'est que les PDF sont à l'origine nommer genre 19730010172_1973010172, moi je les renommes par le titre de leur première page (ex: docking test) cela me fait environ 80 PDF (allant de 10 à 500 pages au bas mots) à vérifier un à un :affraid:
Le pire c'est que je "le vois" (façon de parler) schéma et texte mais à savoir où il se trouve :?: :?: :?:
mais je ne m'avoue pas vaincu...
Le problème c'est que les PDF sont à l'origine nommer genre 19730010172_1973010172, moi je les renommes par le titre de leur première page (ex: docking test) cela me fait environ 80 PDF (allant de 10 à 500 pages au bas mots) à vérifier un à un :affraid:
Le pire c'est que je "le vois" (façon de parler) schéma et texte mais à savoir où il se trouve :?: :?: :?:
JE pense avoir TROUVER... AH non de non foi d'Apolloman
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19730011151_1973011151.pdf
:cheers: 00:00
ps: avec ce qu'il y à sur mon site et ce PDF tu devrais "aprés mélange" trouver ton bonheur ;)
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19730011151_1973011151.pdf
:cheers: 00:00
ps: avec ce qu'il y à sur mon site et ce PDF tu devrais "aprés mélange" trouver ton bonheur ;)
Et ceçi aussi (le texte que j'ai traduis):
SM-CM SEPARATION
Separation of the SM from the CM occurs shortly efore entry. The sequence of events during separation is controlled automatically by two redundant service module jettison controllers, located on the forward bulkhead of the SM.
A number of events must occur in rapid sequence at the same time for proper separation. These include physical separation of all the connections between the modules, transfer of electrical control, and firing of the service module's reaction controll engines to increase the distance between the modules.
Before separation, the crewmen in the CM transfer electrical control to the CM reaction control subsystem (the SM reaction control subsystem is used for attitude maneuvers throughout the mission up to entry) so that they can pressurize it and check it out for the entry maneuvers.
Electrical control is then transferred back to the SM subsystem. Separation is started manually, by activation of either of two redundant switches on the main display console. These switches send signals to the SM jettison controllers. The controllers first send a signal to fire ordnance devices which activate the CM-SM electrical circuit interrupters; these interrupters deadface (cut off all power to) the electrical wires in the CM-SM umbilical.
A tenth of a second after the wires are deadfaced, the controllers send signals which fire ordnance devices to sever the physical connections between the modules. These connections are three tension ties and the umbilical. The tension ties are straps which hold the CM on three of the compression pads on the SM. Linear- shaped charges in each tension-tie assembly sever the tension ties to separate the modules. At the same time, explosive charges drive guillotines through the wiring and tubing in the umbilical.
Simultaneously with the firing of the ordnance devices, the controllers send signals which fire the SM reaction control engines. Roll engines are fired for 5 seconds to alter the SM's course from that of the CM, and the translation (thrust) engines are fired continuously until the propellant is depleted or fuel cell power is expended. These maneuvers carry the SM well away from the entry path of the CM.
The service module will enter the earth's atmosphere after separation and burn up.
Voili voilou
Alors heureux??? ;) bon aprés avoir passer 3 h à chercher (qu'est ce qu'on ferais pas pour ses amis "virtuels" ;) ), j'ai plus de courage de continuer le LLRV pour ce soir :sleep: :sleep:
SM-CM SEPARATION
Separation of the SM from the CM occurs shortly efore entry. The sequence of events during separation is controlled automatically by two redundant service module jettison controllers, located on the forward bulkhead of the SM.
A number of events must occur in rapid sequence at the same time for proper separation. These include physical separation of all the connections between the modules, transfer of electrical control, and firing of the service module's reaction controll engines to increase the distance between the modules.
Before separation, the crewmen in the CM transfer electrical control to the CM reaction control subsystem (the SM reaction control subsystem is used for attitude maneuvers throughout the mission up to entry) so that they can pressurize it and check it out for the entry maneuvers.
Electrical control is then transferred back to the SM subsystem. Separation is started manually, by activation of either of two redundant switches on the main display console. These switches send signals to the SM jettison controllers. The controllers first send a signal to fire ordnance devices which activate the CM-SM electrical circuit interrupters; these interrupters deadface (cut off all power to) the electrical wires in the CM-SM umbilical.
A tenth of a second after the wires are deadfaced, the controllers send signals which fire ordnance devices to sever the physical connections between the modules. These connections are three tension ties and the umbilical. The tension ties are straps which hold the CM on three of the compression pads on the SM. Linear- shaped charges in each tension-tie assembly sever the tension ties to separate the modules. At the same time, explosive charges drive guillotines through the wiring and tubing in the umbilical.
Simultaneously with the firing of the ordnance devices, the controllers send signals which fire the SM reaction control engines. Roll engines are fired for 5 seconds to alter the SM's course from that of the CM, and the translation (thrust) engines are fired continuously until the propellant is depleted or fuel cell power is expended. These maneuvers carry the SM well away from the entry path of the CM.
The service module will enter the earth's atmosphere after separation and burn up.
Voili voilou
Alors heureux??? ;) bon aprés avoir passer 3 h à chercher (qu'est ce qu'on ferais pas pour ses amis "virtuels" ;) ), j'ai plus de courage de continuer le LLRV pour ce soir :sleep: :sleep:
Apolloman a écrit:
bon aprés avoir passer 3 h à chercher (qu'est ce qu'on ferais pas pour ses amis "virtuels" ;) ), j'ai plus de courage de continuer le LLRV pour ce soir :sleep: :sleep:
Ouh là ! Désolé d'avoir déclanché d'aussi profondes recherches pour une guillotine :affraid:
Tu dois avoir le même problème que moi : une masse de documents et une grande difficulté à les classer sur un disque dur. Surtout avec le nom très ... abscond des fichiers de la NASA !!
Merci beaucoup de tes efforts, et j'espère pouvoir te rendre la pareille à l'occasion !
Bonne nuit :sleep: :sleep: :sleep:
Snoopy- Messages : 763
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Bien sûr que cela me convient ! Comme dit plus haut, j'ai été absent tout le samedi, donc pas encore pu lire en détail le document. Mais je l'ai survolé, et c'est bien ce que je cherchais ! Merci encore :D
Snoopy- Messages : 763
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